Bóle pleców, kręgosłupa – objawy, przyczyny, leczenie

Bóle pleców, kręgosłupa - objawy, przyczyny, leczenie, 5.3 out of 10 based on 9 ratings

Nagłe strzyknięcie podczas wykonywania najprostszej nawet czynności, albo łupnięcie towarzyszące energicznemu podnoszeniu się z łóżka. Do tego – mocne skurcze i trapiący ból, który osłabia jedynie przyjęcie pozycji wzorowanej na postaci Quasimodo. Ból kręgosłupa urasta do rangi choroby cywilizacyjnej, powodowanej najczęściej złymi (także uznawanymi za globalne plagi) nawykami. W pracy – długie ślęczenie przed monitorem komputera, a po godzinach etatowych – bezczynne wgapianie się w ekran telewizora. Do tego ogólny brak aktywności, nieskorygowane za młodu postawy i przyzwyczajenia, otyłość i wszędobylski pośpiech, który uniemożliwia wykonywanie nawet najbanalniejszych czynności z należną im precyzją – to wszystko składa się na wspomniane już strzyknięcia, łupnięcia i skurcze, będące alarmującym krzykiem umęczonego krzyża, proszącego o odrobinę uwagi i lepsze traktowanie.

Oczywiście, bóle pleców mogą mieć podłoże genetyczne, reumatologiczne czy leżące u źródeł zdiagnozowanego schorzenia neurologicznego. Dodatkowo, ten fizyczny dyskomfort może wynikać z urazu – upadku, uderzenia lub kontuzji. Najczęściej jednak ból kręgosłupa to wynik otyłości, braku ruchu, stresu, nieumiejętnego dźwigania ciężarów, następstwo spania na niewygodnym, źle wyprofilowanym łóżku lub pracy w niedogodnych warunkach. I o ile w pierwszych przypadkach – czyli wtedy, gdy dyskomfort wynika z urazów czy występuje w konsekwencji zdiagnozowanych schorzeń – najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u specjalisty, to przy wymienionych dalej, stricte cywilizacyjnych okolicznościach – problemom z dającym o sobie znać krzyżem można samodzielnie przeciwdziałać.

Zanim będzie za późno…

Kręgosłup jest kolumną dźwigającą ciężar ciała i pozwalającą na wykonywanie konkretnych ruchów czy utrzymywanie wyprostowanej, pionowej postawy. Owszem, jego moc jest nieoceniona (siła nośna głównej osi to aż 350 kilogramów!), jednak krzyża nie można ani przeceniać, ani zbytnio obciążać. Zwłaszcza wtedy, gdy zaczyna boleśnie alarmować o tym, że czuje się po prostu nadwyrężony!

Ból pleców (kręgosłupa) odczuwa w dzisiejszych czasach każdy człowiek

Kręgosłup, w sprzyjających jego kondycji okolicznościach, zwykle doskonale radzie sobie zarówno podczas odpoczynku, jak i w trakcie wykonywania energicznych czynności. Wszystko, rzecz jasna, do czasu. Nadwyrężony, zmęczony i przeciążony krzyż zaczyna się bowiem buntować, manifestując to sztywnością i pobolewaniem – objawami występującymi najczęściej na odcinku szyjnym, odcinku krzyżowym i (przede wszystkim) lędźwiowym.

Sporadycznie dokuczające bóle pleców mogą być wynikiem incydentalnego przeciążenia czy przetrenowania. Gdy dolegliwości te zaczynają powtarzać się ze stale rosnącą regularnością, może to oznaczać początek zmian zwyrodnieniowych – bardzo bolesnych i niezwykle trudnych w leczeniu. Dlatego też, zanim dojdzie do prawdziwej katastrofy, lepiej jest zwracać uwagę na niepokojące objawy, nie obciążać zbytnio pleców i stosować zawsze aktualne praktyki, których wdrożenie poprawi nie tylko kondycję samego kręgosłupa, ale i znacząco podniesie komfort życia.

Metody na ból szyi

Bóle kręgosłupa to dolegliwość złośliwa, pojawiająca się zwykle kiedy wszystko wali się na głowę, a świat wydaje się spoczywać na naszych barkach. Wtedy właśnie zaczyna najczęściej doskwierać odcinek szyjny kręgosłupa – zbudowany z najdrobniejszych kręgów, niezwykle narażony na mikrourazy i potrafiący zaboleć zarówno w chwili spoczynku, jak i podczas wykonywania energicznych ruchów.

Ból kręgosłupa szyjnego spowodowany jest najczęściej zbytnim napięciem przeciążonych mięśni szyi. Stale odczuwany dyskomfort może natomiast prowadzić do zwyrodnień kręgów i dysków, które

Kręgi szyjne są niezwykle wrażliwym elementem kręgosłupa

powodują kolejne dolegliwości, takie jak silne bóle głowy, nawracające migreny, mdłości czy omdlenia.

Żeby zminimalizować możliwość wystąpienia groźnych i bolesnych zwyrodnień, a przy okazji – żeby odciążyć odcinek szyjny kręgosłupa, należy przede wszystkim unikać długiej jazdy w samochodzie, wielogodzinnego ślęczenia przed komputerem i nadmiernego pochylania głowy. Lepiej też będzie zamienić wysoką, powodującą obciążenie mięśni poduszkę na model anatomiczny i oduczyć się prowadzenia rozmów telefonicznych ze słuchawką przytrzymywaną między barkiem i policzkiem. Warto natomiast przynajmniej raz w tygodniu fundować sobie rozluźniające masaże szyi, które – dzięki zastosowaniu olejków (cynamonowych, lawendowych, cyprysowych etc.) – pobudzą krążenie i uśmierzą miejscowe skurcze. Niezwykle pomocne w wypadku nawracającego dyskomfortu odczuwanego w tym odcinku osi będzie też leżenie na wznak – pozycja ta odciąża kręgosłup szyjny i rozluźnia napięte mięśnie. Przede wszystkim jednak warto ustawić monitor komputera lub ekran telewizora na odpowiednim poziomie, często się gimnastykować (zwłaszcza podczas wielogodzinnych maratonów biurowych) i stawiać na aktywny wypoczynek – kilka razy w tygodniu spacerować, uprawiać nordic walking czy wykupić karnet na basen.

Metody na ból pleców

Tym najczęściej doskwierającym i najmocniej uprzykrzającym życie jest najpowszechniej spotykany ból lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Wszystko przez to, że ten właśnie segment osi jest praktycznie najbardziej obciążany, a więc – podatny na urazy, nadwyrężenia i wynikające z nich zwyrodnienia. Smutne statystyki zdają się potwierdzać tę prawdę – okazuje się bowiem, że ponad 50% światowego społeczeństwa uskarża się na nawracające bóle pleców, zlokalizowane właśnie na poziomie lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Piłka rehabilitacyjna jest świetnym sposobem na garbienie się

Powstawaniu tych dolegliwości sprzyja przede wszystkim pośpiech. Żyjąc w biegu – prawdziwym sprintem wykonujemy zarówno czynności domowe, jak i obowiązki zawodowe. W efekcie – podnosimy ciężary na wysokich nogach, odkurzamy i myjemy naczynia pochylając się karkołomnie nad zlewem. Dodatkowo – na stojąco prasujemy, w pozycji siedzącej przysypiamy, a na leżąco z kolei pracujemy. A przy okazji – wdrapujemy się na najwyższe szczeble kariery w butach na bardzo wysokich obcasach, jedząc przy tym w pędzie niezdrowe, tłuste przekąski. Finalnie jesteśmy ślamazarni, otyli i mało aktywni, a przez to – narażamy nasze kręgosłupy na gigantyczne, bardzo bolesne przeciążenia.

Żeby oszczędzić sobie nawracających ataków dyskomfortu i problemów z (dla przykładu) wypadającym dyskiem, należy przede wszystkim odchudzić talię (otłuszczony, wystający brzuch obciąża kręgosłup lędźwiowy i niebezpiecznie pogłębia jego naturalne wygięcie), wzmocnić mięśnie znajdujące się w dolnej części pleców, wymienić stare pufy i materace na fotele z profilowanym oparciem i anatomiczne łózka, stawiać na aktywną rekreację i uprawiać sporty (zwłaszcza poprzedzone racjonalną rozgrzewką pływanie). Poza tym, nie bez wpływu na ból pleców będzie zmiana codziennych przyzwyczajeń. Zaczynając od podstawowych czynności warto oduczyć się gwałtownego wstawania z łóżka, godziny pracy przerywać kwadransem ćwiczeń polegających na niewinnych skłonach czy wymachach rąk i nóg, a podczas podnoszenia zakupów czy sięgania do najniższych szafek – nie schylać się, tylko przykucać. Dodatkowo, warto profilaktycznie stosować miejscowo rozgrzewające maści, żele i plastry, fundować sobie ciepłe kąpiele i uzupełnić podręczną apteczkę o doustne, łagodne środki przeciwbólowe, zawierające substancje przeciwzapalne.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 5.3/10 (9 głosy)
Komentarze do artykułu
  1. Henryk | Odpowiedz
  2. Kalina | Odpowiedz
  3. monika | Odpowiedz
  4. Barbara | Odpowiedz
  5. Majorke Teresa | Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Przeczytaj poprzedni wpis:
Kręgosłup
Kręgosłup – budowa, podział, funkcje i najczęstsze schorzenia

Przez lekarzy określany chłodnym, łacińskim Columna vertebralis, przez humanistów – nazywany szkieletem moralnym, osią człowieczeństwa. Nie bez kozery uznawany też...

Zamknij